Direktlänk till inlägg 9 juli 2009

Dags

Av Joanne - 9 juli 2009 10:33

Ja nu är det väl dags för mig att svara.

Ska börja med att säga att jag skapades när mina föräldrar var gifta och kära, hade det bra ställt och visste ungefär vad de ville med sina liv.

Och nej, jag klagar inte på min uppväxt.

Jag hade det bra och fick mycket kärlek.

Dock var min far aldrig närvarande, och när han var det så ville jag bara att han skulle dra igen.

Vi kom inte överens.

Min far är dessutom väldigt speciell och har ingen aning om hur man visar känslor, iaf inte de varma.

Men ska som sagt någon gång i framtiden skriva min terapi om min far och berätta om denna mycket egna människa som jag trots allt älskar.


Men jag skapdes alltså under bästa möjliga förutsättningar för att få en bra uppväxt och enligt personen som yppade sig var jag mer eller mindre garanterad en bra uppväxt.

Det är därför frågan uppkom här på bloggen.

Och visst var den bra, men inte bra på det viset som personen i fråga menade, och i hans ögon antagligenen rätt kass uppväxt.


Men rakt på sak svar och helt ärligt.

Bara för att man skapas i denna idyll så innebär inte det att inte idyller försvinner bort, om man tittar på statiskti så är det ju mer än vanligt att föräldrarna går i sär innan barnet hunnit fylla två år, och allt för ofta resulterar det i att föräldrarna inte är sams och barnet hamnar emellan.
Jag ser det allt för ofta.


Kärlek tar slut, ledsen att säga det, men så ser verkligheten ut.


Pengar gör ingen lyckllig.

De underlättar och som någon en gång sa; Jag gråter hellre i en BMW än på en buss.

Men i ärlighetens namn tror jag man skiter i vilket när man väl är ledsen.


Sist då, Så tror jag att en färdig livsplan är farligt, farlligt att ha när man blir gravida, när man skapar.

Det är nämligen en omöjlighet att föreställa sig och planera livet som gravida och föräldrar innan man är där.

Man vetr inte hur man kommer må eller hur man kommer orka innan man är där, så den planen lär ju krascha snabbare än fort.

Och då blir man bara besviken.. Eller förhoppningsvis glatt överaskad..

Men jagtror att det i allmänhet är rätt dumt att ha en livsplan..

En dröm däremot och att sträva efter den är en annan sak.


Jag var alltså på plats när Sprattlarn skapades ;P till de sämsta möjliga förutsättningarna till en bra uppväxt enligt vissa.

Men jag ångrar det inte en sekund, för jag skapades under de bästa, och det blev ändå där Sprattlarn är idag, så för henne kan det bara bli bättre.

Kärlek har hon, från långt många fler än de som bara står allra närmst, hon hade många fler som brydde sig redan i magen än vad många barn någonsin har.


Jag anser att tid och kärlek är långt viktigare än att mamma och pappa är kära, det är oxå viktigare att de är sams.

Att de är kära är inte det samma som att man kommer överens och är sams tyvärr.

Tid och kärlek är viktigare än allt.

Och jag har både och i överflöd för Sprattlarn.

Så den dagen någon igen påstår att jag inte skapat de bästa möjliga förutsättningarna för mitt barn så kommer jag be dem stoppa sina åsikter där solen inte lyser.


Tack för mig! =)

 
 
Gubbfan

Gubbfan

9 juli 2009 11:39

Jag blir alltid så glad när jag läser unga människors tankar och funderingar. Ni har så förståndiga idéer och verkar så mogna.
Klokare och mer "vuxna" än vad vi var för ca 50 år sedan.
Jag kan inte förstå skolministern och alla andra gamlingars klagande om vad dagens sk. flumskola gjort er till.
Ni tänker ju självständigt, tar ansvar för era liv och framför allt LEVER NU.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Andrej

9 juli 2009 14:09

tanke bara.. att "leva nu" håller inte i längden. Inte i min värld iaf. Med tanke på att viss planering bör existera? Eller?

Angående vad skolminister eller andra instanser "gör människor till" är ju en sak i sig...människor kan inte tvingas till att bli något av skolan. Den viktigaste rollen är inte vad skolan gör utan ett samband mellan skolan (och självklart andra samhällsinstanser)men även föräldrarna. En manlig samt kvinnlig förebild bör finnas för ett barn för att skapa förutsättningar för en välmående framtid. Att man lever i nuet och tror att allt skall "flyta på" av sig självt och allt "ordnar sig" är patetiskt. Kul om samhället var byggt på detta vis. Ett barn behöver handledning speciellt idag då samhället ser ut som det gör.

Joanne, kul att det går bra med Sprattlarn.. :) Var kul att träffa er för ett par veckor sedan. Blev riktigt sugen på en bebis igen.. men det får vänta då det inte riktigt passar med vår familj. Good luck!

/Andrej
Organiserad kaos.. ;)

Bene

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joanne - 12 september 2009 22:13

Jag ser att det finns de som fortfarande går in via denna blogg på min nya. Ville bara slå et slag för den nya bloggen och säga att adressen är super enkel. Det enda som skilljer den nya bloggens adress från denna är att man tar bort "agratis" fr...

Av Joanne - 9 juli 2009 18:39

Följ med mig. Ni som läser detta, ni som följer min blogg, jag ber er följa med mig till den nya. Jag har nämligen skaffat ny blogg. Orsaken? Orsaken är att denna inte går att designa om efter eget tycke och jag nu fått världens finaste bloggdesign ...

Av Joanne - 8 juli 2009 17:51

Jag tänker inte yppa min åsikt gällande förra inläggets fråga innan morgondagen. Men tänker dock påpeka att det står skapas inte växer upp. Bara för att man skapas i vissa förhållanden så innebär inte det att man växer upp under de förhållandena.   ...

Av Joanne - 7 juli 2009 21:23

Är det verkligen en garanti för en bra uppväxt är min fråga. Nå? Ni ska få höra vad jag fått höra, sedan vill jag ha svar! Det är över 60 unika besökare på min blogg varje dag och nu vill jag höra era svar!   Är det verkligen en garanti för en bra up...

Av Joanne - 7 juli 2009 21:14

Nej! Jag är inte dum! Min hjärna fungerar ypperligt! Jag är inte ens i närheten av dum! Jag vet vad jag gör för val, jag om någon tänker väl igenom mina val innan jag gör dem. Till och med de val där jag väljer fel vet jag vad jag gör. Och varför! Ib...

Ovido - Quiz & Flashcards